כניסת לקוחות

התחבר לחשבון שלך

שם משתמש / ת.ז *
סיסמה *
זכור אותי
-A A+

מתודולוגיה - כלים מעשיים להצלחה במבצעי פרישה מרצון.

מתודולוגיה - כלים מעשיים להצלחה במבצעי פרישה מרצון.

כאשר ארגון יוזם את תהליך הפרישה המוקדמת של עובד, הרושם שעלול להיווצר אצל העובד הוא ש"מנסים להיפטר ממנו". שהוא "לא שווה" או "לא מוערך".
על מנת להימנע מתחושה כזאת, מומלץ לארגון לפתוח את תוכנית הפרישה לקהל יעד, המוגדר על פי קריטריונים אובייקטיביים, וכולל גם את העובדים בעלי התרומה הנמוכה.


שיטה זו מעניקה לעובד את התחושה שהוא משתייך לקהל מגוון, ומונעת את התנגדותו לתכנית.


אם ננסה לבודד את המניעים, שיסייעו לעובד לקבל החלטה על פרישה מעבודה, נמצא כי הם מתחלקים בין מניעים כלכליים ("ממה אחיה", "כיצד אעזור לילדים" וכד'), מניעים משפחתיים, שחיקה בעבודה, תעסוקה ושיקולים חברתיים שונים.

בכל סיום יש התחלה חדשה...


כידוע, הרגלי היום יום שלנו כעובדים מספקים לנו ביטחון מסוים בחיינו ואנשים רבים נאחזים בתפקיד בחוזקה, בכל דרך אפשרית. כאשר אדם "נזרק" למצב חדש, הוא מאבד את מקור הביטחון, הנובע מהסדר מוכר ומקובל.
ככל שהעובדים מתקרבים לגיל הפרישה הטבעי, מתפתחות בתהליך קבלת ההחלטות שלהם מחשבות וחרדות, כמו: "איך אמלא את הזמן הפנוי?" "כיצד תקבל המשפחה והסביבה הקרובה את הפרישה המוקדמת?", "איך אשמור על רמת החיים אליה הורגלתי?", "האם אמצא מקום עבודה חדש?", "האם אשתלב בו?" וכד'


מובן שלא ניתן להצביע על פתרון אחיד לבעיית "פרישה נכונה". כל תהליך נכון חייב להתאים לתרבות הארגונית ולקשיים והאתגרים הייחודיים לאותו ארגון.

"פרישה מוקדמת". כך עושים זאת נכון.


המודל שלפניך מופעל בהצלחה על ידי בנפיט כבר שנים רבות. הוא מציג את אותם פרמטרים שיש לקחת בחשבון, כדי להגיע להצלחה במבצעי פרישה מרצון:


1. לימוד ההיסטוריה והתרבות הארגונית


היסטוריה והתרבות הארגונית מהווים רקע מקדים למתרחש בכל ארגון.
ארגונים בהם בוצעו בעבר מבצעים מוצלחים של פרישה מרצון, סייעו ביצירת מסורת חיובית של מבצעים כאלה, ויסייעו לעובדים לקבלם בהבנה וללא חששות.
ארגונים, המספקים לפורשים את הכלים להתמודדות עם המתח והחרדות הטבעיים, מסייעים לארגון כולו לעבור את התהליך בצורה מסודרת ויעילה, באופן שמאפשר גם לעובדים הנשארים לעבור את התהליך ללא מתחים מיותרים. באופן זה, נשמרים גם יחסי העבודה התקינים לאורך התהליך, ולא פחות חשוב: גם לאחריו.


2. קביעת קהל יעד לתוכנית הפרישה


המטרה החשובה ביותר בקביעת קהל יעד היא ניטרול התנגדויות.
מומלץ לגבש קבוצה הומוגנית, שתכלול את העובדים הפחות יעילים לצד העובדים הרגילים, ולהימנע מלפנות לאנשים ספציפיים על פי רשימה שהוכנה מראש.
ניתן לקבוע קהל יעד על פי קריטריונים של גיל, ותק ו/או שילובם.

יתרונות וחסרונות לבחירת "קהל יעד":

Table 01

3. הרכבת "חבילת פרישה" קבועה


על הארגון להחליט על חבילת הפרישה, ללא אפשרות למשא ומתן עם העובדים.
את חבילת הפרישה ניתן לבנות על פי קריטריונים של ותק או גיל.
חבילת הפרישה משמעה: פנסיה מוקדמת, אחוז פיצויים, מענקים, פדיון ימי מחלה, תקופת הסתגלות וכד'.


מומלץ לא לשפר ואף להקטין את חבילת הפרישה ממבצע פרישה אחד לשני, בכדי להימנע ממצב בו עובדים יעדיפו להמתין למבצע הבא, בשאיפה לתנאים הטובים יותר.


4. הגדרת תקציב וכדאיות כלכלית


מומלץ להגדיר מראש תקציב, המותאם להסדר הפרישה מרצון, לצורך ניתוח עלויות הפרישה במונחים של שנות החזר, תזרים מזומנים והיבטים מאזניים בשילובים שונים של תוכנית הפרישה.


5. גיבוש אסטרטגיה ברורה


על הארגון לקבל החלטות חשובות, כגון:
שימוש ביועצים מקצועיים והוצאת ניהול תוכנית הפרישה לטיפול ב-outsourcing מלא.
פעולה לפי נוסחה אחידה, ללא אפשרות לניהול משא ומתן עם העובדים.
פתיחה של התוכנית לכלל העובדים בארגון.
פעולה לפי מגבלות תקציב או הגבלה של תוכנית הפרישה לכמות עובדים ידועה מראש.

6. שיווק התוכנית למנהלים בארגון


לאחר גיבוש התוכנית ובניית האסטרטגיה, יש לשווקה בארגון להנהלה הבכירה, לשדרת המנהלים, ולארגון העובדים. לשיווק התוכנית יש חשיבות מכרעת בהצלחת התוכנית.
ארגון שיודע כיצד להתנהג עם פורשיו הוא ארגון המשדר אמינות לעובדים ולסביבה.


בתקופה של פיטורים וקיצוצים, חשוב יותר מתמיד לאפשר עזיבה מכובדת של הפורשים, לשמור על כבודם ולדאוג לתנאי הסתגלות נאותים בחוץ.
ארגון המשדר לעובדיו תמיכה בעיתות משבר, זוכה ליחסי אמון וקשר מחייב עם העובדים הנשארים ומונע תופעות של ניכור.


7. הדרכה מוקדמת של המנהלים


מנהלים רבים לא התנסו מעולם בשיחות עם עובדים בסיטואציות כאלה. הם אינם יודעים איך לנהל את השיחה עם העובד וכיצד להתמודד עם תגובותיו הרגשיות. מומלץ ללוות את המנהלים המעורבים ולהדריכם בתהליך.
על המנהלים בארגון לעודד את העובדים להגיע לפגישה עם החברה המלווה את הארגון.


8. שיווק התוכנית לעובדים


שיווק תוכנית הפרישה לעובדים מתבצע בהצלחה באמצעות קמפיין פנים ארגוני.
את תוכנית הפרישה מומלץ להציג בפני העובדים כ"חלון הזדמנויות".


עם פתיחת חלון ההזדמנויות, מומלץ לכנס את העובדים שב"קהל היעד" ולהציג בפניהם, בקווים כלליים, את פרטי תוכנית הפרישה.
בכנס זה מציגים נציגי הארגון את החברה המלווה את תוכנית הפרישה ומתחייבים בפני העובדים לסודיות מוחלטת.


העובדים מוזמנים לפנות למרכזי הייעוץ שהארגון העמיד לרשותם, במטרה לבחון את הצעת הפרישה, לקבל מידע בנושאים פיננסיים ושיקולי המס ולהתעדכן בדבר אפשרויות התעסוקה.


9. פגישות אישיות עם כל עובד


הגישה הייחודית שפיתחה בנפיט מבוססת על היכולת להעמיד לרשות העובד את
הכלים, המידע וההקשבה, שיסייעו לו לקבל את ההחלטה הנכונה מבחינתו.
הגמישות של בנפיט מאפשרת למומחי החברה, שהוכשרו במיוחד למשימה, להיפגש בתוך זמן קצר עם כל אחד מהעובדים המועמדים לפרישה ולתת מענה להתלבטויות שלו בפן הפיננסי ובתחום האישי-רגשי.

הפגישות מתקיימות מחוץ לכותלי הארגון עם העובד ובן/בת הזוג (או כל מלווה אחר, לבחירתו).


כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור העובד, נעזרים מומחינו במערכות ממוחשבות ייחודיות, המסייעות לעובד להבין את ההיבטים הכספיים והפנסיוניים של ההחלטה, לנתח את היבטי המס השונים ולהבין את החלופות השונות העומדות בפניו למימוש הפרישה.


בשלב ההתלבטות, אנו ערוכים לאפשר לכל עובד להיפגש עם יועץ תעסוקה /תרבות הפנאי, שיציג בפניו את האפשרויות השונות בדרכו למסגרת תעסוקתית (לאו דווקא עבודה חדשה) ו/או שעות פנאי וילווה אותו לאחר הפרישה.
פגישות העובד עם מומחי הפרישה נשמרות בדיסקרטיות מלאה, עד אשר העובד מקבל את ההחלטה לפרוש.


10. ליווי העובד בחתימת הסכם הפרישה


עובד המקבל החלטה לפרוש זוכה לליווי אישי בתהליך הפרישה, תוך טיפול מלא בהסדרי המס.

Table 03

התוצאה:
התעניינות ופרישה מצד עובדים שבתהליך פנימי לא היו מעיזים לבדוק אפשרות של פרישה.
כמות גדולה של פורשים, תוך פרק זמן קצר ביותר 4 - 6 שבועות בלבד.
קיצור תהליך הפרישה לתקופה של חודשיים בלבד (מפרסום התכנית דרך הפגישות האישיות ועד הפרישה בפועל) - חוסך למעסיק חודשים רבים של עלות שכר.
המשך תפקוד שוטף של מחלקת משאבי אנוש בארגון, מבלי להיות מושבתת כתוצאה מהקדשת מלוא המשאבים הנדרשים לתכנית הפרישה.
שמירה על אווירה נעימה, כשהארגון ממשיך לתפקד עם מינימום זעזועים במערכת.

צרו קשר

loader-gif
תודה על פנייתך!!